Róża Thun

Europosłanka

Platforma Obywatelska

Parlament Europejski ws. eCall

Ustanowienie obowiązku montowania systemu eCall przez producentów samochodów
Zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami od października 2015 r. we wszystkich samochodach osobowych oraz lekkich dostawczych będzie obowiązkowo montowany system eCall,który automatycznie powiadomi służby ratunkowe o wypadku.

- System eCall dzięki dobremu stosowaniu nowej technologii będzie ratować ludzkie życie. Na to nie wolno oszczędzać wysiłków – powiedziała europosłanka PO Róża Thun, która jest sprawozdawcą cieniem w tym temacie z ramienia grupy Europejskiej Partii Ludowej w komisji rynku wewnętrznego.

Czytaj dalej

W 2011 roku w Polsce miało miejsce 40 065 wypadków drogowych, w których zginęło 4 189 osób, a 49 501 zostało rannych. Szansą na zmniejszenie tych liczb będzie system eCall, który pozwoli na automatyczne powiadomienie służb ratunkowych w razie poważnego wypadku drogowego. Dlatego komisja rynku wewnętrznego oraz komisja transportu PE przyjęły wspólnie raport wzywający do ustanowienia obowiązkowego montowania systemu eCall przez producentów samochodów w nowych pojazdach od roku 2015 i do przystosowania infrastruktury służb ratunkowych do odbioru połączeń eCall.

- Obywatele wymagają od nas rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo na drodze. Dlatego cieszę się, że udało się wreszcie przyjąć to rozporządzenie w mojej komisji. Zabiegałam o to od dawna. System e-call będzie działał automatycznie, ale będzie dawał także możliwość uruchomienia manualnego – powiedziała europosłanka PO Róża Thun, która z ramienia Klubu PO-PSL koordynowała pracę nad sprawozdaniem w sprawie eCall, przyjętym dziś w komisji rynku wewnętrznego i ochrony konsumentów.

System eCall zamontowany w samochodzie pozwoli w razie wypadku na natychmiastowe nawiązanie połączenia telefonicznego z numerem 112. Nawet, jeśli pasażerowie nie są w stanie mówić, system ten utworzy wiadomość alarmową, która zawierać będzie dokładną lokalizację pojazdu, czas wypadku, kierunek jazdy i opis pojazdu.

– Dzięki temu systemowi służby alarmowe będą mogły dotrzeć szybciej na miejsce wypadku, zmniejszając ryzyko śmierci i poważnych obrażeń – dodała Róża Thun.

Aby wyeliminować wątpliwości związane z ochroną prywatności, system eCall nie pozwala na śledzenie pojazdów, ponieważ jest “uśpiony” i nie wysyła sygnałów, dopóki nie zostanie aktywowany w momencie wypadku.

Obecnie jedynie 0,7% wszystkich pojazdów osobowych w UE jest wyposażonych w automatyczne systemy powiadamiania służb ratunkowych.